mandag den 7. oktober 2013

Det fysiske læringsrum ..?

I følge Sørensen m.fl 2010 er det fysiske læringsrum en væsentlig faktor, når man implementerer IKT. Rummet skal være åbent og foranderligt og skabe mulighed for dynamiske individuelle og sociale processer. Den traditionelle skoleindretning med isolerede klasser forbundet af lange, ubeboede gange afløses fx i typeeksemplet på en netværksskole, den nybyggede Hellerup Skole, af åbne læringsrum med minimale afstande imellem, hjemområder og fællesarealer. Tanken er, at man ved at løse op for den stramme fysiske rumtænkning samtidig åbner op for muligheden for at skabe anderledes dynamiske betingelser for udnyttelsen af rum til læring og undervisning.

Men hvad gør vi, der underviser i ældre institutioner med en klassisk skoleindretning? Hvordan kan man implementere IKT inden for rammerne af de fysiske vilkår, vi har?

Se billeder fra min skole nedenfor og giv mig et bud.

Aalborg Sprogcenter ligger på Kastetvej 26 i Aalborg (i Vestbyen). Dette er hovedbygningen til et stort gammelt fabrikskompleks, der bl.a. huser sprogcenteret. Vi har vores administration, forberedelsesrum og frokoststue i hovedbygningen.


Bygningen blev anlagt i 1897 og var oprindeligt De forenede Tekstilfabrikker.




Sprogcenterets klasseværelser er indrettet i de gamle fabriks- og lagerhaller bag hovedbygningen.


Undervisningen foregår i klasser som denne.


Vi har dog også mulighed for at booke studiecenteret, hvor der er flere computere til rådighed.


Sørensen, B.H., Audon, L. & Levinsen, K.T. (2010). Skole 2.0. Klim.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar