torsdag den 10. oktober 2013

Mine kursister ...







 


Mine kursister på Sprogcenter Aalborg kommer fra hele verden. De har et globalt udsyn og er via teknologi, internet og sociale medier konstant i aktiv kommunikation med omverdenen i og uden for Danmark. De har således på forhånd en global og digital kompetence samt erfaring i at konstruere kommunikation via de sociale medier, når vi møder dem på sprogcenteret. På sprogcenteret lærer de dansk face-to-face inden for en fastlagt tidsramme i et klasselokale. Mange af kursisterne taler ikke dansk, udover de få timer vi ser dem fire dage eller to aftener om ugen, alt efter hvilket hold de følger. De befinder sig altså i Danmark og har alle muligheder for at lære dansk i autentiske (lærings-) situationer. Men hovedparten af deres kommunikation uden for skolen foregår på engelsk eller deres modersmål.

Mit mål med at starte på MIL var bl.a. at undersøge, om man ved at inddrage IKT i undervisningen i dansk som andetsprog kan skabe en mere optimal sprogundervisning, hvor kursisterne lærer dansk ved at indgå som ressourcepersoner i en innovativ læringsproces, der ikke nødvendigvis er begrænset af en fastlagt tidsramme og et fysisk læringsrum på skolen. Udfordringen vil bl.a. være at udnytte og udvikle de digitale kompetencer, kursisterne allerede har, men i stedet for at rette dem udad mod den globaliserede verden, som flere faglige læringsforløb i folkeskolen sigter mod (Sørensen m.fl. 2010), så ved brug af IKT i undervisningen at rette dem mod ”det nære”, det vil for eksempel sige virtuelle rum, der giver dem muligheder for at udvikle deres danskkompetencer og samtidig styrker interaktionen på dansk i de omgivelser, de rent faktisk befinder sig i.

Vi er så småt begyndt med facebook-grupper og forskellige open source programmer, som kursisterne kommunikerer aktivt i - på dansk i og uden for klasseundervisningen.

Men hvad synes mine kursister egentlig om IKT i undervisningen?

Jeg har spurgt dem, og her er et lille udsnit af svarene:

Cristina S
Jeg synes at det er en god ide at
blande social medierne med
danskundervisning. Det er nemt,
og hurtig at finde oplysninger om
vores hjemmearbejde. Ydremere
er nemt at spørge vores lærer hvis
vi er i tvivl om nogen :)

Zhanna
Jeg synes det giver os flere
muligheder, vi kan skrive
sammen, også om skolen og dele
informationer med det samme.
Det er også godt at få lektier der,
hvis man mistede en en dag. Det
er også meget vigtigt for de
mennesker der ikke snakker
dansk i der hjemme eller i deres
hver dag.

Marina J.C.
Jeg synes, at det er en ide at
bruge sociale medier som del af
danskundervisningen, fordi det er
en nem og hurtig måde at
kommunikere med kammerater
og lærere. Det er også en god
måde at få hjælp, når man er i
tvivl om noget.

Juan
Det er en god ide, synes jeg, fordi
det tager kommunicationen ud
fra skolen. Det er en hurtig og
nem måde på at have en forhold
med både lærerne og
klasekammeratterne. Det kunne
måske findes en meget officiel
kanal end facebook, som normalt
bruges mere til det sociale liv

Esther
Jeg synes, at det er en god ide at
bruge facebook og andre social
medier som en del af
undervisningen. Det er nemmere
for studerende at lave opgaver.
De kan også lære fra hinanden.


Sørensen, B.H., Audon, L. & Levinsen, K.T. (2010). Skole 2.0. Klim.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar